Kycklingpuré

Idag gjorde jag kycklingpuré för första gången till Levi. Grunden till denna dille på att laga hemmagjorda puré grundar sig i att jag läste "vi föräldrar"s reportage om burkmat som tydligen inte innnehåller så mycket näring. Man ska visst behöva äta 6 burkar som 8månadersbebis för att få i sig all den näring man behöver på en dag. Men visst! Nu ska man ju självklart komplettera med gröt/välling/frukt/ersättning/macka/amning mm. men det är ändå jättedåligt att det är så lite näring i det. Tycker jag. Hm... å andra sidan - vem kollar hur mycket mina puréer innehåller? -.-

Iaf! Receptet på kycklingpurén lyder:

1 kycklingfilé
3 potatisar
1 morot
½ lök
4 svartpepparkorn (lägg dom i en tesil så vet du var alla är :))
1 tomat
persilja
2 tsk matlagningsgrädde

Koka allt tillsammans (utom grädden). Sen kan man ju göra som man vill men jag tog upp nästan all lök när jag sen skulle mixa det då Levi har så känslig mage. Och när allt var mixat tillsatte jag matlagningsgrädden. Man kan skippa grädden eller ha i smör ist.

Någon som har ett gott recept till dom små när det kommer till puré med kött i?
Bisous!


Kommentarer
Postat av: anouk - En Rookiemammas vardag

Kolla ellas kitchens inehållsförteckningar för inspiration. Jag har kopierat vissa rakt av;)

2011-06-16 @ 07:24:56
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: anna

Jag har kokat köttgryta till lill-prinsen. Grytbitar, morötter, lök, lagerblad, pepparkorn. Koka länge länge. Köttbitarna kör jag i mixern, morötterna mosar jag med gaffel. Ta bort pepparkorn och lagerblad, blanda kött, morot o lök i ny kastrull med creme fraiche eller smetana... Blir supergott och krämigt :)

2011-06-16 @ 09:55:20
URL: http://anapanasiti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0