Skola och date

Igår var jag i skolan och tentade av de sista två kurserna - jag satte MVG. Effin A säger jag bara! Så glad jag blev :) Skickade in en uppgift till ikväll där jag skulle komplettera så jag skulle får MVG på en av de andra kurserna jag läst också men vi får vänta och se om skolan tycker det räcker eller inte. Så vet ni, jag är barnskötare nu. Jag har en titel - för första gången i mitt liv kan jag svara på frågan med säkerhet när folk säger: "Vad jobbar du med då?" -"Jag är barnskötare" ska jag säga :)

Idag date-ades det med Anouk och Anna - lika trevligt som alltid. Anouk hade lagat smarrig chili con carne (ja, det slank ner en och annan böna också, bönan ;)) med vitlöksbröd till samt chokladmousse med kaffesmak till efterätt. Och fint upplagt i glas med en klick grädde och jordgubb. Smarrigt! :) Vi satt nere i parken och njöt av det fina vädret också. Fick ett blad i örat bara som kittlade ngt kopiöst och... jag tror minsann det kittlar lite fortfarande. -.-

Jag kläckte ur mig ngt idag i stil med att "missbruk är ett aktivt val". Jag har tänkt på det i efterhand och jag har kommit fram till... ingenting. Jag vet inte vad jag ska tro. Men jag hoppas. Vi har en missbrukare i familjen - och han... jag känner ingenting för honom. Skulle han gå bort hade jag fortsatt äta tårta eller vad jag nu än höll på med. Han har misshandlat andra familjemedlemmar och är nog det största rötägg jag "känner". Jag ska inte sitta och säga att det är ett aktivt val - inte i alla fall - men samtidigt vill jag ha tro till människan att dom val vi gör faktiskt är aktiva. Han har valt att missbruka - med andra ord, han har valt att ta doser med det ena än det andra och sen skölja ner det med alkohol. Han har valt att lägga hand på nära och kära, låna en massa pengar som dom sen inte sett röken av, utnyttja deras tro till honom bara för att svika dom, gång på gång på gång. 
     Varje dag väljer jag att missbruka ngt som är mindre farligt - socker. I mängder på sistonde. Och ni som röker - ni väljer den kicken. Ni som snusar, sitter i samma sits. Men detta är självklart inte i närheten av hur allvarligt det är att ta droger och missbruka alkohol. Det är först när vi själva bestämmer oss för att sluta som vi kan bli av med vårt beroende.
     Det finns maskrosbarn som växer upp i misär, växer upp och blir underbara människor trots en hemskt barndom. Det är dessa barn, dessa vuxna, som stärker mitt hopp om att vi själva kan välja. Vi kan om vi vill. Vi har ett val.
Att ni, om ni, inte delar dessa åsikter är ert val. Det finns ingen vetenskap som kan peka på varkens det ena eller det andra.

Anyway. Jag måste sova. Bisous!


Kommentarer
Postat av: Moster

Grattis till MVG och titel =)!



Jag håller med om att varje människa är ansvarig för sitt handlande..tyvärr kan det ta lång tid innan man själv inser det bara..det är lättare att skylla på andra..kram

2011-06-01 @ 08:10:12
Postat av: anouk - En Rookiemammas vardag

Jag tror också till viss del att det är ett val man gör när man väljer att strunta i att försöka ta sig ur det. MEN jag tror inte att det är ett aktivt val att hamna så pass lågt. Även om alla de små handlingarna som gjort att man satt sig där är något man sjklart också valt så tror jag inte att någon väljer att bli hemlös, känslokall, heroinberoende osv osv. Det är ju alla de små faktorerna som adderar upp till det.



MEN jag har också lätt att säga detta eftersom jag inte "känner" någon på samma sätt som du. Det är inte alls säkert att jag haft samma åsikter då. Mest troligt inte.



Ur very well in titled to ur oppinion babe.

TACK FÖR IGÅR! kram

2011-06-01 @ 13:20:45
URL: http://anouk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0