Rutineeeeeh...rrr..

Idag togs ämnet rutiner upp. Jag tycker om rutiner, rutiner är bra. Speciellt för barn. Och man gör ju vad man kan för att hålla dom - men dom får inte komma ivägen för livet. Och nu menar jag inte att man ska iväg och ränna hela tiden och "offra" sitt barns rutiner bara för att men det får ju finnas rimm och reson på det hela.

För ngn månad sedan kämpade jag SÅ med att få in bra mat- och sovrutiner till plutti. Och det gick inte. Det har faktiskt inte gått förrens nu vid 9månader. NU kan jag säga att jag vet hur Levi äter och hur han sover. Detta är hans rutiner - men dom gäller inte för alla dagar för är man iväg så stämmer det inte alltid, såklart. Men 5/7 dagar i veckan ser Levis dag ut såhär:

7.30-8.00 är det morgon 
8.30-9.00 Frukost (gröt m. frukt och ½ macka med smör)
10-11 Sova
11.15 Mellis (frukt och resten av mackan)
13.30 Mat på burk
15.00-16.00 Sova
17.00 Hemlagad middag
19.00 Kvällsmat (ersättning+välling)
19.30 Sova för natten

Jag tror rekommendationerna är att ett barn i Levis ålder ska äta 6 mål mat (inklusive mellis) per dag men det här är vad som funkar för oss. Och Levi äter och mår bra på det här. Ibland får vi in ett extra mellanmål och det är när rutinerna ruckas och man kanske flyttar på sömnen osv men för det mesta ser det som sagt ut såhär. Det dumma är ju att det vi har schemalagt för hösten (rytmiken och simmet) det ligger på tider som inte alls stämmer med Levis rutiner. Men så blir det ibland. Och jag vet ju att han Älskar att bada och han tycker det är roligt med rytmiken så vi får jobba runt det helt enkelt. Men nu sover han så gott och jag ska minsann ta och göra detsamma alldeles strax. Bisous!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0