Sov Gott!

Imorse stack jag, Levi och syster och hälsade på mostrarna som jobbar på högskolan. Det blev bara en snabbvisit då jag fick köra Mican till skolan sen. Efter det åkte jag och Levi vidare för att hälsa på hos Ida. Han sov i stort sett hela besöket igenom, 3h typ. Han som skulle prata med Ida och värma upp henne inför barnpassningen på onsdag. ;)

Kom hem nästan samtidigt som Per sen. Lagade mat och slappade lite. Myste med busbebisen :) Han ligger och sover nu, om något oroligt. Jag tycker det är Skit Svårt med sovtiderna.
När får man rutiner? Ska jag hålla honom vaken (i den mån man nu kan) för att hålla sovtiderna eller ska jag låta honom sova när han är trött? När får man fasta sovrutiner på dagen? Hur lätt rubbas dom? NÄR bör man lägga en 2-3mån bebis? Hur bör man natta? Ska jag amma honom eller vänjer han sig vid att alltid ammas till sömns då? Ska jag vagga honom i mina armar? Ska han ligga i min säng med mig och somna? Är det inte svårt att få honom att somna i sin egen säng sen? Jag vet att rutiner är bäst men det är inte alltid så lätt.

Som det är nu somnar vi Levi runt 21. Och det kan innebära allt från 20.30 -21.30 beroende på hur dagen har gått. Jag ser ju gärna att han faktiskt sover kl 21.00. Helst. Sen sover han till ca 4 då han vill ha mat, sen mat en gång till runt 7 och vi går sen upp runt 8.00. Perfekt tycker jag. MEN jag vet inte hur jag ska somna honom. Innan väntade vi liksom mest ut honom och han fick somna när han var trött men jag vill ha lite egentid på kvällen, även om det bara rör sig om en timme innan jag själv slocknar av trötthet så är det värt mycket. Så i ett par dagarn nu har jag ammat honom, han har då legat i vår säng och sovit där tills dess att jag gått och lagt mig och flyttat över honom i sin egen säng. Funkade jättebra. Men jag vill inte behöva amma honom till sömns. Jag tycker att man ska kunna gå och lägga honom och att han ska somna i sin egen säng när det är dags att sova.
Hur gör ni?


Bisous!


Kommentarer
Postat av: vevve

jag har alltid ammat theo till sömns :S för länge, och det blir ett beroende både för en själv och för dom. det är lättare och de somnar fortare.



men risken är nog att det fastnar, se bara :S 1,5år senare, har jätte svårt att sluta..



theo har alltid sovit i min säng, spjälsängen har stått tom.. av lathet har det blivit såå..



men nu har jag faktiskt en tid börjat natta han i sin säng,, utan att amma,, lägger han sen får han ligga vaken tills han somnar, brukar ge han en flaska!

sitt o klappa honom, låt han ligga i spjälsängen tills han somnar, börja lägg han en timme innan du vill han ska sova, då de kan ta tid!



jag förstår alla dina frågor. det är inte lätt!!!!!!rutiner är bra, men också svårt.

2011-02-08 @ 21:05:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0