Jag vet inte vad jag ska säga...

Sitter och minns tillbaka. För ett år sedan var vi inne och födde på BB. Helt galet. Imorgon bitti kl 3.46 är Levi född. Jag tror inte ni fått läsa vår berättelse...

Vid 6 på morgonen var jag uppe, skulle på toa och det hade kommit 2 droppar på insidan av benet. Konstigt, det hade inte hänt under grav. tidigare - men jag har hört att det kunde hända om bebis sparkade på blåsan. Iaf, vid 10 gick jag upp på toa igen, då gick vattnet utanför toadörren. Splash! Bokstavligen haha. Jag tassade in och satte mig på toa och ropade på Per som kom med moppen i handen innan han ens kollat läget med mig :P

Förlossningen sa att ja skulle ringa och uppdatera dom med jämna mellanrum och höra av mig om jag inte fick ngr värkar för då skulle dom sätta igång mig som på måndagen. Vid 13 började värkarna komma och jag fick ta panodil. Kl 16 skulle vi på middag, kalkonmiddag farsdag till ära, hos mina föräldrar och SOM jag väntat på det! Var så sjukt sugen på kalkonmiddag så jag åkte dit ändå. Vi hade packat allt för värkarna blev värre. Vid 18 var dom rätt starka och jag ringde och sa att vi kommer in. När jag reste mig för att gå på toa innan vi skulle åka gick mer vatten, det hade runnit hela dagen men bara lite. Klarade mig med att byta binda 1gång i timmen typ men nu kom det rätt mkt mer även om det inte var som på morgonen. Min syster fick hjälpa mig in på toa, vi var ju hos mina föräldrar fortf. Vi har kommit varandra närmare nu haha.

När vi kom in på förlossningen hade jag bara öppnat mig 1cm (!) ont som bara den hade jag och värkarna kom varje minut och varade ca 40sek. BM sa till oss att gå runt 1h men komma tillbaka om jag inte orkade - efter 15min orkade jag inte mer (det jag upplevde som 15min var i själva verket 45min). Då kollade hon mig igen och jag hade öppnat mig 4cm. "Nu föder vi barn" säger hon och jag får Äntligen lustgasen.

Dom fick sätta elektrod på levi med för dom kunde inte hitta honom men han mådde bra genom hela förlossningen, låg på stadiga 135-140 i hjärtslag. Mina var lite högre under värkarna :P

Efter 2h var jag fullt öppen, BM hjälpte mig lite med att ta bort den sista kanten bara. Men här fastnade vi, Levi ville inte kasa ner (han ville också vänta på kalkonmiddagen kanske ;)) Så låg jag i 7½h med krystvärkar som gjorde att jag kräktes en gång i minuten. Eller ja... klöktes mest till sist, det fanns inget kvar i magen. Dom kunde inte ge mig ngt eftersom jag var fullt öppen. Jag sa till dom om och om igen att snitta mig men det ville dom inte - taskigt. o.O Dom fick ge mig värkstimulerande dropp och jag provade kissa för dom trodde att min blåsa var full men det gick inte så dom tömde den. Det var heller inte skönt, jag hade ju bara lustgas så jag kände en hel del.

Dom var på mig att stå vid eva-stolen vilket jag provade men benen bar mig knappt efter alla timmar med värkar och ingen sömn. Sen frågade dom om jag var positivt inställd till att prova pilatesbollen - mitt svar var: "Jag är positivt inställd till narkos!!!!" haha. Jag tryckte lustgasmasken så hårt mot ansiktet att jag hade märken efter den kvar i 2dagar. "Hit med smasken" var det tillslut - förkortning på "masken" och "lustgasen" :)

När jag väl fick vända mig och börja krysta så kom iaf vårt lilla liv efter bara 16min så 3.46 på morgonen den 15/11-10 kom Levi till världen ♥



Så där har ni det. Imorgon är min minsta lilla älskling 1år gammal. Det finns inte ord att förklara hur annorlunda mitt liv är sen du kom till världen, Levi. Allting är till det bättre, trots sömnlösa nätter och allt :) Älskar dig! <3


Kommentarer
Postat av: Ida P

Åh vilken fin berättelse. Ett år har aldrig gått så snabbt som detta. Oliwer med familj hälsar grattis!

2011-11-14 @ 21:02:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0